Mobiel betalen populair en heeft de toekomst, zo werd verteld op het Mobile Convention Amsterdam (MCA) in de Beurs van Berlage op vrijdag 27 mei. En dat klopt ook, mobiel en contactloos betalen wordt steeds vaker gebruikt. 23 procent van alle iDEAL-betalingen lopen via de app van een bank. Twijfel blijft wel bestaan bij de consument. Hoe veilig, storingsgevoelig en kostbaar is het mobiele betalen eigenlijk en waarom zou men mobiel gaan betalen als er ook andere mogelijkheden zijn?

Zowel bedrijven als consumenten willen allemaal de nieuwe toepassingen omarmen als ze ook echt een voordeel bieden. Parkeren en tanken blijkt voor het mobiele betalen erg passend te zijn. Een voordeel wat hier ook bij komt kijken is dat het gekoppeld aan cem-toepassingen kan worden. Zoals een loyaliteitsprogramma en klantdate-analyse.

Mobiel betalen populair is bij parkeren erg geschikt

 Iedere stad lijkt een ander betaalsysteem te gebruiken en is het parkeren voor consumenten vaak een last. Daarnaast zijn die systemen vaak storingsgevoelig.  Het ‘Pareer en Bel’ concept van MyOrder voor bezoekers van de binnenstad van Hengelo heeft bijvoorbeeld een oplossing voor meerdere van deze problemen. Je hoeft niet in de rij te staan voor een parkeer automaat. De smartphone-app zal zelf het parkeerzonenummer signaleren en een zichtbaar parkeerbewijs voor in de auto is niet nodig.

De parkeerhandhaver kan de betaling aan de hand van het kenteken controleren. Pinnen of muntgeld is niet meer aan de orde. Het systeem werkt als een soort creditcard, je kunt de parkeerkosten aan het einde van de maand gewoon af gaan rekenen. De parkerende bezoeker van Hengelo spaart ook meteen voor punten en deze punten kunnen weer bij diverse winkels in de binnenstad van Hengelo besteed worden. Hiermee krijgt de consument naast het betaalgemak ook een voordeel bij het winkelen. Daarbij kunnen winkeliers met dit loyaliteitsprogramma inzicht verkrijgen in hoe vaak mensen langskomen en wat het koopgedrag van de met de auto komende consument is.

Mobiel betalen populair bij tanken

 Tankstations van Tamoil bieden de mogelijkheid aan automobilisten om hun takbeurt via een app of smartphone te betalen. Ook hierdoor kan het betaalgemak aan klantdata-analyse gekoppeld worden. Hoe vaak komt iemand tanken? Deze data kan men gebruiken voor een loyaliteitsprogramma en cross-selling. Trouwe klanten krijgen aanbiedingen voor gratis koffie en korting op artikelen in de servicewinkel en voor de wasstraat. Dit is voor tankstations erg interessant omdat de marges op alleen verkoop van brandstof erg klein zijn.

Bij allebei de voorbeelden zien we de toegevoegde waarde van het gemak en de eenvoud van mobiel betalen. De klant stelt de klantdata beschikbaar waarvoor de klant op zijn beurt ook beloond zal worden met een puntensysteem of bijvoorbeeld kortingen.